Kamera samochodowa

Kupujesz wideorejestrator? Zobacz co warto wiedzieć

Kamera samochodowa którą wybrać?

Kamera samochodowa którą wybrać?

Jedno z najczęstszych pytań klientów to ,,kamera samochodowa którą wybrać?”. Idealny jeden nie istnieje. Wszystko zależy od naszych potrzeb, preferencji, pojazdu i oczywiście budżetu.

Mniejszy problem mamy jeśli nasz budżet jest bez limitu chociaż nie zawsze to co najdroższe jest najlepsze.

Kamera samochodowa z Wifi czy bez

Jeden z pierwszych tekstów którymi kuszą nas ludzie od marketingu. W praktyce WiFi podnosi cenę urządzenia choć to nie ma większego znaczenia przy droższych modelach. Znaczenie ma natomiast pobór prądu bowiem z włączonym WiFi wideorejestrator pobiera ok 20-30% więcej prądu a to już nasz akumulator odczuje. Inny przykład przeciw WiFi – coś się stało, kartę mamy pełną i co robimy? Zgrywamy 256gb przez Wifi? Chyba by to zajęło kilka godzin pod warunkiem, że nie zerwałoby połączenia. Jeżeli coś się stanie to i tak będziemy chcieli wyciągnąć kartę i włożyć do komputera aby obejrzeć zdarzenie na dużym ekranie. Łatwiej wstawić odbiornik Wifi za kilka złotych niż ekran IPS który już trochę kosztuje. Jeżeli kamerka ma WiFi to ok, ale nie jest to priorytet. Jak często z tego będziemy korzystać? Ano właśnie. Wolę aby lepiej nagrywała.

Wideorejestrator z GPS czy bez

Kolejna zbędna cecha? Jeżeli nie jesteśmy szkołą nauki jazdy i nasze auto nie wędruje na egzaminy zewnętrzne to sytuacja analogiczna jak do WiFi. Jak jest to luz, ale jak nie ma to nic na siłę. Pokazywanie prędkości na nagraniu może być kręceniem bata na samego siebie. Delikwent z podporządkowanej nam wymusi – policjant mówi ok, ale widzę na nagraniu, że Pan/i jechał/a 55km/h na dopuszczalnych 50km/h. Po co się podkładać? Jak coś się stanie poważnego to i tak biegły sądowy na podstawie nagrania jest w stanie określić naszą prędkość ponieważ mijamy słupy, latarnie itp.

Tryb parkingowy w kamerach samochodowych – ma znaczenie

Rozróżniamy kilka trybów, ale dwie główne gałęzie to pasywny (gorszy) oraz aktywny (lepszy). Dlaczego pasywny jest gorszy? Ponieważ reaguje tylko na wstrząs, więc wideorejestrator zacznie nagrywać w momencie kiedy wykryje wstrząs auta. Nie trzeba nikogo przekonywać, że wystarczy aby uderzenie w zderzak było słabe albo po prostu ktoś gwoździem zarysuje maskę i z nagrania nici. Aktywny tryb parkingowy to detekcja ruchu, czujnik ruchu, tryb poklatkowy lub najskuteczniejszy tryb czyli lowbitrate (nagrywanie ciągiem z nieco pogorszoną jakością).

Póki co najlepszy tryb parkingowy posiada Vantrue N4, która nagrywa przód, tył oraz wnętrze. Wewnętrzny obiektyw nagrywa również to co się dzieje w bocznych szybach oraz tylnej. Jeśli ktoś nam drzwi drzwiami obije pod marketem albo wjedzie w nasz bok przy zmianie pasa ruchu czy choćby zajrzy przez szybę do środka to N4 już go nagra.

Sposób zasilania, montażu

Niemalże wszystkie kamerki na rynku można podpiąć za pomocą opcjonalnego często adapter pod gniazdo bezpieczników aby wideorejestrator korzystał z trybu parkingowego. Niestety trzeba się nieco, minimalnie znać na elektryce aby to podłączyć lub zlecić elektrykowi a to z kolei kosztuje. Na szczęście marka Vantrue posiada adaptery zasilania montowane pod gniazdo OBD2 . Wpinamy wtedy wtyczkę w gniazdo znajdujące się zazwyczaj pod kierownicą z lewej strony, kabel do kamerki i po montażu. Nie musimy się znać, a montaż jest prosty jak wpięcie ładowarki od telefonu do gniazda sieciowego – nie ma mowy o pomyłce.

Kamera samochodowa bez ekranu?

Mając doświadczenie z każdą kamerą samochodową na rynku stwierdzam, że ekran się bardzo przydaje. Zawsze to lepiej zerknąć czy się nagrywa, jak się nagrywa itp. Jest też opcja przejrzenia nagrań bezpośrednio na urządzeniu.

ADAS, asystent trzymania pasa czy odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary- zbędny bajer!

Kiedy testowałem te rozwiązania one nigdy na 100% nie działały dobrze, bo nie mogły. Inżynier w fabryce zastanawia się pewnie kilka miesięcy gdzie wywiercić otwór na czujnik aby to super skalibrować a my ,,czarną skrzynkę” ustawiamy na przysłowiowego ,,czuja”.

Jeśli chodzi o odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary w kamerach samochodowych to marketingowy bajer. Nigdy to nie będzie na 100% aktualne. Niby będziemy się posiłkować ale nigdy nie wiadomo czy dziś nie pojawił się nowy ,,karacz” na drodze, który zostanie zaktualizowany za kilka miesięcy. Wolę google maps, zawsze aktualne, również darmowe.

Sposób montażu wideorejestratora

montaż wideorejestratora Warszawa

Rozróżniamy dwa typy montażu: na taśmę dwustronną oraz przyssawkę. Każdy z typów ma swoich zwolenników i przeciwników. Montaż na taśmę dwustronną jest trudniejszy kiedy np. będziemy chcieli przełożyć kamerkę do innego auta. Ponadto zwykle kamera zamontowana na taśmę nie nadaje się na pionową szybę do samochodu. Po zamontowaniu kamerki na taśmę nie mamy regulacje obiektywu na boki a jedynie góra dół. Jeśli uznamy w domu oglądając nagrania z kamerki samochodowej, że fajnie byłoby ją przestawić o 1cm w lewo czy prawo to czeka na zakup taśmy dwustronnej lub innych akcesoriów – ani łatwe ani tanie. Wyjątek to Vantrue S1, które mimo iż jest na taśmę to ma możliwość regulacji obiektywu na boki.

Montaż na przyssawkę jest dużo bardziej praktyczniejszy. Łatwiej wyregulować odpowiednio obraz, ustawić, przestawić.

Hd, full hd, 2.5K, 4K co najlepsze?

Wcale wyższa rozdzielczość nie oznacza lepszych nagrań. Do obiektywu 4K nocą wpada mniej światła a więc nagrania będą ciemniejsze czyt. gorsze, mniej wyraźnie niż w kamerze samochodowej z obiektywem FullHD czy 2.5k.

To właśnie FullHD lub 2.5K, 2,7K jest optymalne jeśli chodzi o ten typ urządzeń. Pamiętajcie też, że wielu producentów sztucznie rozciąga rozdzielczość, komputerowo za pomocą interpolacji. Obraz niby większy, rozmiarów 4K ale jakość jak w kamerce FullHD albo gorzej. Łatwiej, taniej napisać oprogramowanie i wrzucić do wszystkich wideorejestratorów niż wstawić lepszy obiektyw.

30 klatek na sekundę czy 60?

Szczerze mówiąc to nie ma to jakiegoś kosmicznego znaczenia. Tutaj także spece od marketingu lubią zaskakiwać. Papier wszystko przyjmie więc bywa, że klatki są zdublowane – po kliknięciu prawym przyciskiem myszy w szczegółach pliku mamy 60kl/s. Kiedy będziemy chcieli edytować taki film profesjonalnym program to okazuje się że klatki są zdublowane. Jest to po prostu 30 tych samych klatek skopiowanych po razie.

To jaki w końcu wideorejestrator wybrać?

Kamera samochodowa ranking z pewnością Ci w tym pomoże. W zależności od budżetu, niezależnie co wybierzesz z rankingu, na pewno będziesz zadowolony/a.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do góry